Nye regler for bogstavering af 1-9?
Автор темы: Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 02:42
английский => датский
+ ...
Mar 1, 2011

Hej med jer! Long time, no ProZing...

Jeg har fået at vide, at man på dansk nu skal skrive talord fra et/1 til ni/9 med tal, ikke bogstaver. Hidtil har det jo været valgfrit, men det var anset for god latin at bogstavere et-to-tre-fire-fem-seks-syv-otte-ni og bruge tal for 10 opefter. Sådan lød det fra officiel hold i 2007: http://sproget.dk/svarbase/SV00000097/
Men nu skul
... See more
Hej med jer! Long time, no ProZing...

Jeg har fået at vide, at man på dansk nu skal skrive talord fra et/1 til ni/9 med tal, ikke bogstaver. Hidtil har det jo været valgfrit, men det var anset for god latin at bogstavere et-to-tre-fire-fem-seks-syv-otte-ni og bruge tal for 10 opefter. Sådan lød det fra officiel hold i 2007: http://sproget.dk/svarbase/SV00000097/
Men nu skulle retskrivningen være ændret på området? Ved nogen noget? (Og kan dokumentere det med et link, vel at mærke).

Konkret havde jeg en korrekturopgave og fik dette at vide:
"The translator has asked me to pass on the request to leave the values (10 and less) in numerals (and not change them into letters), as per the changed Danish official spelling."

What-what-what?

KH
Mads G
Collapse


 
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 02:42
английский => датский
+ ...
Автор темы
Fandt selv svaret. Det var en and. Mar 2, 2011

Nu har jeg ringet og snakket med Dansk Sprognævn. Det var naturligvis en stor fed and

at de officielle regler skulle være ændret.
Men Håndbog i Nudansk (som hun læste op fra (som i 90% af samtalerne på sprogtelefonen, tror jeg i øvrigt)) anbefaler, at man i mange tilfælde skriver 1-10 med tal, fordi det ellers ser fjollet ud i selska
... See more
Nu har jeg ringet og snakket med Dansk Sprognævn. Det var naturligvis en stor fed and

at de officielle regler skulle være ændret.
Men Håndbog i Nudansk (som hun læste op fra (som i 90% af samtalerne på sprogtelefonen, tror jeg i øvrigt)) anbefaler, at man i mange tilfælde skriver 1-10 med tal, fordi det ellers ser fjollet ud i selskab med større tal.
Og det er selvfølgelig rigtigt, men der var altså ikke andre tal i den tekst, jeg læste korrektur på.
Collapse


 
Christine Andersen
Christine Andersen  Identity Verified
Дания
Local time: 02:42
Член ProZ.com c 2003
датский => английский
+ ...
Herligt! Mar 2, 2011

Også for læsevenlighedens skyld.

Der er læsere, som er 'talblinde' i den forstand, at de på en eller anden måde ikke ser de små tal i en tekst.

Andre er enormt opmærksom på dem, men jeg må tilstå at høre til den første kategori. Jeg kan læse en tekst og bagefter have ingen ide om evt. tal, hvis de ikke er 'bogstaveret'.
Større tal gør mere indtryk, og jeg går tilbage, hvis de er vigtige, men ikke altid.

Jeg er udmærket klar over, om
... See more
Også for læsevenlighedens skyld.

Der er læsere, som er 'talblinde' i den forstand, at de på en eller anden måde ikke ser de små tal i en tekst.

Andre er enormt opmærksom på dem, men jeg må tilstå at høre til den første kategori. Jeg kan læse en tekst og bagefter have ingen ide om evt. tal, hvis de ikke er 'bogstaveret'.
Større tal gør mere indtryk, og jeg går tilbage, hvis de er vigtige, men ikke altid.

Jeg er udmærket klar over, om det er dage, uger, børn eller bananer... men hvis der er små tal, springer jeg simpelthen over!



[Edited at 2011-03-02 09:55 GMT]
Collapse


 


На этом форуме нет отдельного модератора.
Если вы хотите доложить о нарушении правил сайта или нуждаетесь в помощи, просим связаться с персоналом сайта »


Nye regler for bogstavering af 1-9?






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »