Scam? / onduidelijke achtergrond
Thread poster: Frits Ens
Frits Ens
Frits Ens
Netherlands
Local time: 23:49
Member (2006)
English to Dutch
+ ...
Dec 19, 2020

Nadat ik een job had gepost op proz werd ik benaderd door ene Karin Albrecht die in Duitsland zou wonen (of iemand die die naam gebruikt). voor vertaalwerk naar het Duits. Vage communicatie en ontwijkende antwoorden. Uiteindelijk werd er wel geleverd, maar met gekke vragen, zoals wanneer betaal je doorgaans, wil je vooraf betalen, wil je via Paypal betalen etc. De gevraagde vertaling is overigens geleverd en lijkt in orde.
Ik vermoed dat het iemand is die werkt vanuit een lage lonen land (
... See more
Nadat ik een job had gepost op proz werd ik benaderd door ene Karin Albrecht die in Duitsland zou wonen (of iemand die die naam gebruikt). voor vertaalwerk naar het Duits. Vage communicatie en ontwijkende antwoorden. Uiteindelijk werd er wel geleverd, maar met gekke vragen, zoals wanneer betaal je doorgaans, wil je vooraf betalen, wil je via Paypal betalen etc. De gevraagde vertaling is overigens geleverd en lijkt in orde.
Ik vermoed dat het iemand is die werkt vanuit een lage lonen land (India?) en zich voordoet als Duitse.

De alarmbellen gingen echter keihard rinkelen toen ik werd gevraagd een betaling op mijn IBAN rekening te ontvangen van een zogenaamde klant van Karin die niet via paypal kon betalen. Of ik het even wilde ontvangen op mijn IBAN rekening en dan door wilde sturen naar haar Paypal rekening.

Factuur ontvangen van Karin zonder adres, telefoonnummer oid. Dus maar even een volledig factuur gevraagd.
Herkend iemand dit verhaal?
Ben benieuwd. Word vervolgd.
Collapse


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 23:49
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Herken het niet, ..... Dec 19, 2020

Frits Ens wrote:

Nadat ik een job had gepost op proz werd ik benaderd door ene Karin Albrecht die in Duitsland zou wonen (of iemand die die naam gebruikt). voor vertaalwerk naar het Duits. Vage communicatie en ontwijkende antwoorden. Uiteindelijk werd er wel geleverd, maar met gekke vragen, zoals wanneer betaal je doorgaans, wil je vooraf betalen, wil je via Paypal betalen etc. De gevraagde vertaling is overigens geleverd en lijkt in orde.
Ik vermoed dat het iemand is die werkt vanuit een lage lonen land (India?) en zich voordoet als Duitse.

De alarmbellen gingen echter keihard rinkelen toen ik werd gevraagd een betaling op mijn IBAN rekening te ontvangen van een zogenaamde klant van Karin die niet via paypal kon betalen. Of ik het even wilde ontvangen op mijn IBAN rekening en dan door wilde sturen naar haar Paypal rekening.

Factuur ontvangen van Karin zonder adres, telefoonnummer oid. Dus maar even een volledig factuur gevraagd.
Herkend iemand dit verhaal?
Ben benieuwd. Word vervolgd.


.... maar inderdaad een verhaal waarbij alle bellen en toeters geactiveerd worden.

Ben benieuwd naar het vervolg.

[Edited at 2020-12-20 10:41 GMT]


 
Matthijs Frankena
Matthijs Frankena  Identity Verified
Netherlands
Local time: 23:49
Member (2008)
English to Dutch
+ ...
Karin Albrecht lijkt te bestaan... Dec 19, 2020

… maar zou dan gewoon normaal moeten kunnen factureren en zo.

Ik vind de naam via Google als vertaalster in Duitsland (Leonberg, bij Stuttgart). Geen reden waarom zij niet een normale factuur zou moeten kunnen opstellen, en geen reden waarom je haar niet op een normale manier (via een bank) zou moeten kunnen betalen. En dat verzoek om geld voor iemand anders door te sluizen: niet doen. Ook als het helemaal legaal is - wat zou de belastingdienst ervan zeggen als ze dat op je bankre
... See more
… maar zou dan gewoon normaal moeten kunnen factureren en zo.

Ik vind de naam via Google als vertaalster in Duitsland (Leonberg, bij Stuttgart). Geen reden waarom zij niet een normale factuur zou moeten kunnen opstellen, en geen reden waarom je haar niet op een normale manier (via een bank) zou moeten kunnen betalen. En dat verzoek om geld voor iemand anders door te sluizen: niet doen. Ook als het helemaal legaal is - wat zou de belastingdienst ervan zeggen als ze dat op je bankrekening zien? Inkomsten/uitgaven? Hoe leg je dat uit?

Het ruikt inderdaad naar iemand die de naam van een ander misbruikt. Mijn idee: zorg dat je "Karin" kwijtraakt en niet meer mee werken.
Collapse


Robert Rietvelt
 
Wouter van den Berg
Wouter van den Berg  Identity Verified
Netherlands
Local time: 23:49
English to Dutch
+ ...
Is scammer Dec 21, 2020

Althans, staat in https://www.translator-scammers.com/pdf/tsd-translator-scammers-addresses.pdf. Helaas zien veel computervertalingen er tegenwoordig erg aannemelijk uit, wat het voor de scammers nog makkelijker maakt zich voor een legitieme vertaler uit te geven. Tip altijd: kijk goed naar het e-mailadres. Als dat niet een e-mailadres is dat je zelf zou gebr... See more
Althans, staat in https://www.translator-scammers.com/pdf/tsd-translator-scammers-addresses.pdf. Helaas zien veel computervertalingen er tegenwoordig erg aannemelijk uit, wat het voor de scammers nog makkelijker maakt zich voor een legitieme vertaler uit te geven. Tip altijd: kijk goed naar het e-mailadres. Als dat niet een e-mailadres is dat je zelf zou gebruiken, bijvoorbeeld omdat er extra cijfers in staan of letters in ontbreken, weet je bijna zeker dat het nep is.Collapse


 
Frits Ens
Frits Ens
Netherlands
Local time: 23:49
Member (2006)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
lijst Wouter Dec 21, 2020

Bedankt Wouter, dit bevestigt mijn gevoel. Ik ga hem/haar hier maar even mee confronteren, kijken wat de reactie is.

 
Maaike van Vlijmen
Maaike van Vlijmen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 23:49
Member (2009)
Italian to Dutch
+ ...
Foute boel Dec 21, 2020

Frits Ens wrote:

Of ik het even wilde ontvangen op mijn IBAN rekening en dan door wilde sturen naar haar Paypal rekening.

Herkend iemand dit verhaal?
Ben benieuwd. Word vervolgd.


Geld ontvangen en doorsturen is inderdaad foute boel. Gelukkig ben je er niet ingetrapt!

Overigens, het is Herkent met een t en Wordt vervolgd met dt.

Succes, laat nog weten hoe het afliep.


 
Wouter van den Berg
Wouter van den Berg  Identity Verified
Netherlands
Local time: 23:49
English to Dutch
+ ...
Confronteren is zinloos Dec 21, 2020

Ha Frits,

Welkom in de wereld van de cv-scams! Confronteren heeft geen enkele zin, het vreet je energie op en je komt niet meer aan je werk toe. Neem je verlies (als je al had betaald) en sluit jezelf af voor alle verdere correspondentie (blokkeer mail etc.). Zij zijn de boeven, ze hebben een enorme voorsprong op jou: ze weten wie je bent, jij niet wie zij zijn. En ze kennen alle trucs om op je gemoed te spelen. Alleen als je totaal stil bent, ben je niet meer interessant voor ze en
... See more
Ha Frits,

Welkom in de wereld van de cv-scams! Confronteren heeft geen enkele zin, het vreet je energie op en je komt niet meer aan je werk toe. Neem je verlies (als je al had betaald) en sluit jezelf af voor alle verdere correspondentie (blokkeer mail etc.). Zij zijn de boeven, ze hebben een enorme voorsprong op jou: ze weten wie je bent, jij niet wie zij zijn. En ze kennen alle trucs om op je gemoed te spelen. Alleen als je totaal stil bent, ben je niet meer interessant voor ze en investeren ze geen tijd meer in je. Op naar het volgende slachtoffer.

Groet,

Wouter
Collapse


 
Frits Ens
Frits Ens
Netherlands
Local time: 23:49
Member (2006)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
vervolg... Dec 27, 2020

Nog steeds geen fatsoenlijke factuur ontvangen, wel nogmaals het verzoek om te betalen.
Maaike bedankt voor het aangeven van de dt fouten, in het vuur van de strijd gemaakt zullen we maar zeggen.
Op zich is er een redelijke vertaling geleverd, dus heb ik geen probleem om daarvoor te betalen. Maar vragen om een nette factuur is toch redelijk?


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Scam? / onduidelijke achtergrond






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »